Ulica Muha Ddizdarevića +382 (0) 50 432 155 rvp@bijelopolje.co.me

Završen 18. White Field Jazz Festival - SPOJ NAŠEG I SVJETSKOG KULTURNOG NASLJEĐA

 

White Field Jazz Festival, 18. po redu, koji je okupio brojna poznata i priznata muzička imena, održan je u dvorištu Kuće Rista Ratkovića 21. i 22. juna. Pokazalo se da je dobro što je ove godine promijenjen koncept, tako što je žanrovski napravljen raznolik sadražaj od klasične muzike, preko bluza, roka, etno muzike do džeza. To je dalo posebnu notu i pojačaolo umjetnički dojam Festivala, čiji je cilj očuvanje umjetničkih vrijednosti pred navalom kiča i šunda i poplavom masovne i potrošačke kulture. Na taj način, organizator Festivala JU Ratkovićeve večeri poezije i pokrovitelj Opština Bijelo Polje, čuvaju tradiciju Bijelog Polja koje održava visoke kulturne domete i baštini istinske kulturne vrijednosti po kojima je Bijelo Polje prepoznatljivo od davnina.

Otvarajući ovu manifestaciju, direktor JU Ratkovićeve večeri poezije Kemal Musić kazao je da je Festival tokom svih ovih godina okupljao najbolje regionalne jazz, blues, etno, rok sastave,pa smo tako imali priliku da u Bijelom Polju vidimo i čujemo Deboru Braun, Inkognito, Ekaterinu Cvetkovu, Sinana Aloimanovića, Vasila Hadžimanova, Miška Plavog i Beti Đorđević, a da smo slušali i rok sastave Atomsko sklonište, Prljavo kazalište, Osvajače, VLatka Stefanovskog i druga poznata imena.

- Ove godine, kada smo postali punoljetni, napravili smo raznovrstan program od klasične do etno muzike. Značajno je to što smo prepoznati u regionu i što smo kroz ove džez susrete imali priliku da upoznamo mnoge sastavei ljude koji organizuju srodne festivale, pa smo postali prijatelji mnogih sličmih festivala u region, ustanova i organizacija, kao i pojedinih ambasada koje djeluju u Crnoj Gori. Zahvaljujući otvorenosti, njegovanju istinskih umjetničkih vrijednosti i prepoznatljivosti po umjetničkom izrazu, ove godine smo sklopili prijateljstvo sa “Nišvilom”, jednim od najvećih džez festivala na Balkanu, istakao je Musić.

PRVI DAN

Prvog festivalskog dana nastupio je duo klasične muzike Jasmila Hot i Milena Đurović (profesorice Muzičke škole u Bijelom Polju), nakon njih nastupio je bjelopoljski rok sastav “Alternaiva”, da bi veče zatvorio džez sastav iz Beograda Rošer džez bend.  

- Nakon deset godina, opet smo na Džez festivalu i osjećaj je bio divan, kazala je Hot nakon nastupa.

Bjelopoljski rok sastav ,,Alternaiva“, koji je prošle godine snimio veoma zapažen album, gdje se nalazi i pjesma Rista Ratkovića “Car”, nastupila je Festivalu. Obrada pjesme Rista Ratkovića je dodatni motiv da ova grupa nastupi na Whitefield Jazz Festivalu, jer ovaj Festival organizuje Ustanova koja je zahvaljujući Ristu Ratkoviću i pjesničkoj manifestaciji posvećenoj njemu dobila status ustanove od posebnog značaja za kulturu Crne Gore. Gitarista ove grupe Hermin Delagić ističe da je odličan osjećaj svirati pred svojim sugrađanima, a bubnjar Marko Đurđević i basista Hilmija Kurgaš kažu da je ovaj festival dobar način da predstave svoj rad, uključujući i pjesmu Rista Ratkovića “Car”.

Rošer džez bend je za kraj prve večeri donio poseban repertoar. Ovaj kvartet iz Beograda, koji po prvi put nastupa na festivalu u Bijelom Polju izveo je etno - džez kompozicije.

Momčilo Pešić menadžer Rošer džez benda kaže da sastav čine muzičari koji su uglavnom članovi sinfonijskog orkestra RTS-a. Radmila Rokvić, koncert majstor i prva violina benda ali i prva violina Sinfonijskog orkestra RTS-a, kaže da je po prvi put u Bijelom Polju i da je jako srećna što je nastupila na White Field Jazz Festivalu, pogotovo zbog toga što ovaj festival ove godine slavi 18. rođendan.

- Zadovoljstvo je biti u Bijelom Polju i pred divnom i odabranom publikom izvoditi džez, etno i klezmer muziku. Vidjela sam da je publika uživala i to mi je drago, pa se nadam da ćemo imati priliku da dođemo i sa velikim sastavom Rošer džez benda, kazala je Rokvić.

U okviru pratećih programa, prvog festivalskog u Kući Rista Ratkovića otvorena je izložba slika bosanskohercegovačkog akademskog slikara Seada Emrića, pod nazivom “Summa Bosniaca”.  Otvarajući izložbu doc. dr Dženan Kos je kazao da je Emrić u Bijelom Polju priredio svoju 110 samostalnu izložbu, te da se radi o akademskom slikaru koji je svoju inspiraciju našao u srednjovjekovnoj bosankskoj državi, zapravo u kulturnom entitetu srednjovjekovne Bosne.

Pozdravljajući prisutne, autor izložbe SeadEmrić istakao je kako je prvi put u Crnoj Gori, te da mu je izuzetna čast što je njegova izložba prikazana bjelopoljskoj publici.

Ovaj program vodila je sekretarka JU Ratkovićeve večeri poezije Elvira Badžić.

DRUGI DAN

Drugog festivalskog dana nastupili su Nemanja Zlatarev i Coalition Gropu iz Novog Sada, Nishville Jam Orchestra i Slide Ride iz Niša.

Završno veče započelo je sa vokalno instrumentalnim sastavom Nemanja Zlatarev i Coalition group, momcima koji su održali svirački, umjetnički i emotivni čas modernog, svjetskog jazz- funk i soul zvuka, na zadovoljstvo publike.

- Ima nas i iz Novog Sada i Beograda, zato smo i napravili ovu muzičku “koaliciju” i nastupamo zajedno po Srbiji i regionu. Nas četvorica smo i članovi Big –benda RTS-a i veliko nam je zadovoljstvo što smo večeras u Bijelom Polju. Neki od nas i po prvi put, na ovom festivalu, kazao je Nemanja Zlatarev, dodajući da izvode autorske kompozicije, ali i neke standarde sa novim aranžmanima.

Dobru konekciju sa publikom napravili su momci i djevojke iz Nishvill Jam Orchestra, koji predano rade tokom cijele godine da bi svoj nadaleko poznati i priznati niški festival organizovali na pravi način.

- Osim toga, posljednjih godina, kroz projekte podržanih sredstvima fonda Creative Europe, trudimo se da obučimo nove snage, prenoseći im znanja i vještine kada je džez muzika u pitanju, tako da orkestar ojačavamo mladim snagama. Naš program se sastoji od jazz i fusion obrade tradicionalnih pjesama iz raznih djelova Balkana, ali i romske muzike čiji je autor Šaban Bajramović, ističu članovi benda.

Za kraj večeri publika je uživala uz niški blues band Side Ride koji je nastao 2015 godine. Kako je kazao član tog muzičkog sastava Mihailo Ivanović do sada su objavili dva albuma autorskih pjesama, ali izvode i numere blues izvođača poput Erik Kleptona B.B.Kinga i drugih.

- Po prvi put nastupamo u Bijelom Polju i oduševljeni smo ambijentom kuće pjesnika, jer nekako se uklapa u svu ovu muzičku priču i predstavlja interesantan spoj našeg i svjetskog kulturnog nasljeđa, istakao je Ivanović.

U okviru 18. White Field Jazz Festivala predstavljen je niški jazz festivalom “Nišville”, pa je publika u dvorištu Kuće Rista Ratkovića mogla da pogleda spoj dvije izložbe fotografija posvećenih džezu.

- Izložba “Drumsvill” predstavlja razvoj bubnjeva u Nju Orleansu, koji je inače kolijevka džeza, a druga izložba su izabrane fotografije sa nekih od prethodnih izdanja Nišvila sa nekim od značajnih izvođača. Inače, kada je riječ o saradnji Nišvila i Nju Orleans Jazz muzeja, prije nedjelju dana u tom gradu je otvorena izložba posvećena Šabanu Bajramoviću, Nišliji koji je prema američkim specijalizovanim časopisima prepoznat kao jedan od najznačajnijih soul blues pjevača, istakao je Dejanović. On je naglasio da je saradnja niškog i bjelopoljskog jazz festivala od velikog značaja naročito u godini kada Nišvil proslavlja 30 godina postojanja.

Prateći književni program Nišvil jazz festivala ove godine nosi naziv “Jazz and books session” kazala je urednica tog programa Milica Milenković, predstavljajući jedan od važnijih segmenata tog festivala.

- Prošle godine predstavljeno je oko 20 knjiga koje imaju veze sa sa džezom i uopšte sa muzikom, kantautorima, radio voditeljima, ljudima koji imaju veze i sa literaturom i sa muzikom jer smo željeli da pokažemo koliko literatura prati muziku i koliko je i pisana riječ važna i koliko postoji taj sinkretizam koji je još uvijek značajan, kazala je Milenković.

Ovaj program vodila je Azra Mulić iz JU Ratkovićeve večeri poezije.

Takođe, u okviru pratećih programa 18. White Field Jazz Festivala u Kući Rista Ratkovića promovisana je knjga notnih zapisa “Instrumentalni sevdah”, autora Taika Ganića.

Na početku promocije urednjik izdanja JU Ratkovićeve večeri poezije Izet Erović kazao je da je sevdalinka po mišljenje mnogih slavista jedna od najcjenjenijih lirskih kreacija u evropskoj usmenoj književnosti.

Taik Ganić je kazao da je njegova knjiga zbirka autorskih kompozicija i aranžmana koja sublimira desetogodišnji rad benda “Mustra Orchestra“ čiji je on član.

- U knjizi se nalazi deset kompozicija sa naša dva albuma “Muzika iz romana“ i “Koraci“. Oba albuma su u potpunosti intsrumentalni i objavljeni su za “Hayat“ produkciju u Bosni i Hercegovini. Za zapise kompozicija bio je zadužen moj sin Emar Ganić, student muzičke akademije u Sarajevu. Slike i tesktove je obradio Almir Kukić, a fotografiju balerine na naslovnoj strani obradio je Mirsad Mujanović, kazao je Ganić.

Izvedbom kompozicija “Ne kuni“,“Ćiro“ i “Kolo“, Ganić je upotpunio program.

Dva festivalska dana pokazala su da je ovaj jedini jazz festival na sjeveru Crne Gore i ove godine opravdao svoje postojanje kroz programe koje nudi.

Glavne programe Festivala vodila je Magdalena Smolović.